تبلیغات
یک گمرکی - گفت وگو با اعضای هیات رئیسه اتحادیه كارگزاران گمرك بندرعباس


دستنوشته های یک ترخیص کار گمرک
درباره وبلاگ:

آرشیو:

طبقه بندی:

آخرین پستها :

پیوندها:

پیوندهای روزانه:

صفحات جانبی:

نویسندگان:

ابر برچسبها:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

گفت وگو با اعضای هیات رئیسه اتحادیه كارگزاران گمرك بندرعباس

نوشته شده توسط:یک دوست خوب
دوشنبه 26 خرداد 1393-01:36 ق.ظ

در روزهای پایانی سال 1392 اتحادیۀ كارگزاران و حق العملكاران گمركی ایران طی نامه ای خطاب به دكتر مسعودكرباسیان، رئیس كل گمرك ایران از پیشرفتهای انجام شده توسط گمرك تقدیر نموده و اقداماتی چون پروژه اظهار از راه دور را از معدود اقداماتی دانستند كه باعث تحول و جهش گمرك به سوی ترقی و همگامی با دنیای زمان خود شده است. ابتدای سالجاری نیز صباغی زاده، رئیس اتحادیۀ كارگزاران (حق العملكاران) گمركی بندرعباس با ارسال پیامی به رئیس كل گمرك جمهوری اسلامی ایران، خرسندی خدمت گیرندگان از گمرك شهیدرجائی را از اجرای طرح الكترونیكی اظهار از راه دور در آن گمرك اعلام و از این اقدام قدردانی كرد و آن را جزو خدمات ارزنده و برگ زرینی دانست كه در كارنامه عملكرد گمرك به یادگار خواهد ماند.





اتحادیه كارگزاران یا حق العمل كاران گمرك بندرعباس با 750 عضو كه 320 نفر آنها دارای پروانه كارگزاری یا حق العمل كاری و مابقی ترخیص كار هستند یكی از فعالترین اتحادیه های حق العمل كاری در زمینه انجام امور صادرات و واردات است كه بخش عمده ای از كار ترخیص كالاهای وارداتی و صادراتی كشور را به عهده دارد.
براین اساس،پای صحبت اعضای هیات رئیسه این اتحادیه نشستیم تا از نزدیك با مسائل و مشكلات این گروه بزرگ حق العمل كاران گمرك آشنا شویم و نظر آنها را در مورد تحولات اخیر و اصلاح ساختار گمرك در دولت جدید جویا شویم. 
نظر این اتحادیه در مورد شیوه ها و روش های جدید به كار گرفته شده در گمرك شهید رجایی در مجموع مثبت بوده و به مزایای آن از جمله راه اندازی صحیح گمرك الكترونیك، كاهش ایستگاه ها ، موانع و گلوگاه ها اشاره گردید اما در عین حال، خواستار تقویت زیرساخت های مخابراتی و اینترنتی برا ی جلوگیری از قطعی سیستم گمرك و شناسه وزارت صنعت، معدن وتجارت و.... شدند ؛ همچنین نسبت به كارایی پایین سازمان های همجوار گمرك از جمله استاندارد، اداره بندر شهید رجایی و هزینه هایی كه به ترخیص كاران و صاحبان كالا تحمیل می شود انتقاد داشتند. 
همچنین در خصوص همكاری و تعامل سازمانهای همجوار گمرك اكثریت مصاحبه شوندگان معتقدند: "روند كار اداره استاندارد بندر عباس بسیار سخت و طولانی مدت شده است. برخی كالاها ماه ها منتظر نظر سازمان استاندارد در تهران و یا آزمایشگاه های این سازمان در نقاط مختلف كشورهستند و تا زمانی كه نتیجه ارائه شده و اجازه ترخیص كالا داده شود هزینه های انبارداری سرسام آور ، تخریب كالا و مشكلات دیگر برای اینگونه كالاها متصور است ؛ باید این رویه تغییر كند و وقتی یك بار برای كالایی مجوز بلامانع بودن ترخیص از نظر ضوابط استاندارد صادر می شود و سوابق كالا موجود است نباید این قدر سخت گیری شود و یا حداقل باید زمان بررسی و جواب سازمان استاندارد كوتاه شود تا هزینه ها كم گردد." 
اعضاء اتحادیه حق العملكاران گمرك بندر عباس ، عدم حضور سازمانهای همجوار گمرك از جمله اداره بندر، استاندارد، پایانه ها و... را در روزهای پنجشنبه و جمعه علیرغم فعالیت كامل گمرك شهیدرجائی در روزهای پنجشنبه هر هفته و شیفت های كشیك در روزهای جمعه، از دیگر مشكلات عمده مراجعین به بزرگترین گمرك كشور جهت انجام تشریفات گمركی متعلق به كالاهای موجود در اماكن گمركی ذكر نمودند. موضوعی كه تحت عنوان پنجره واحد تجاری و علیرغم تاكید و تصریح در قانون امورگمركی مصوب 1390 ، و با وجود پیگیریهای فراوان از سوی گمرك شهید رجائی بندرعباس، فقط تا 40 درصد پیشرفت داشته است.
محمدرضا صفا ، نایب رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس ، گمرك شهید رجایی بندرعباس را اصلی ترین گمرك در امر صادرات و واردات و ترانزیت كالا می داند كه مدیریت جدید گمرك با توجه به سیاستهای اتخاذ شده از سوی گمرك ایران ، با روانسازی در امر صادرات و واردات و دستورات قاطع و نظارت مستمر بر كار كارشناسان و رفع موانع موجود در انجام تشریفات گمركی، با عث ایجاد فضایی شده است كه ارباب رجوع به راحتی میتواند با ایشان مسائل و مشكلات خود را بیان نموده وبه حق و حقوق خود برسند و به راستی طرح تكریم ارباب رجوع اجرا می شود. همچنین ایجاد زمینه ای كه باعث تسریع در امر ترخیص كالا شده به نحوی كه مدت زمان ترخیص كالا از بیست روز به زیر یك هفته رسیده است كه این یك هفته نیز صرف گرفتن استعلام از ادارات دیگر از قبیل اداره استاندارد می باشد.
ایشان در ادامه می افزاید: ایجاد ، راه اندازی و نظارت بر اظهارنامه های مسیرهای سبز و زرد و قرمز باعث شده كه كالاها بر اساس سابقه ترخیص قبلی در مسیرهای تعیین شده، ترخیص و مراحل اضافی حذف گردد و همچنین اظهار از راه دور وایجاد روشهای الكترونیكی همه با هم باعث تسریع درامر واردات و صادرات كالاها شده كه نشان دهنده فنی بودن و به روز بودن تیم كارشناسی و اقدام كننده در بزرگترین گمرك كشور می باشد.
نایب رئیس كمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران از مشكلات موجود در گمرك را بحث عدم اقدام درخصوص بررسی ارزش اقلام با توجه به حجم خرید ذكر كرده و تصریح می كند علیرغم اینكه در موافقتنامه گات صراحتاً به موضوع حجم خرید و درنظر گرفتن آن در رسیدگی به ارزش اشاره شده است اما این موضوع از نظر دفتر تعیین ارزش گمرك ایران تا حدی مغفول واقع شده كه باعث تشكیل پرونده های متعددی در كمیسیونهای رسیدگی به اختلافات گمركی و تجدیدنظر شده است؛ لذا لازم است اختیار پذیرش این موضوع به گمركات اجرائی كشور داده شود تا تسهیلات ایجاد شده روند مطلوبتری به خود گیرد. صفا در پایان ضمن تشكر از خبرنگار اعزامی این پایگاه خبری اظهار امیدواری می نماید سایر رسانه های جمعی نیز از این شیوه مطلوب استقبال كرده و با بیان واقعیات موجود در سازمانهای دولتی و متولی در امر تجارت و اقتصاد نقش خود را در تعالی روند امور در دولت به نحو مطلوب اعمال نمایند.
علی رضا دربندی یكی از اعضای هیات رئیسه اتحادیه حق العمل كاران در این زمینه می گوید: " قبل از شیوه جدید و اصلاح فرآیندهای گمرك، مراجعات به ایستگاه های مختلف زیاد بود و روند ترخیص كالا كند ؛ درگیر مامور گمرك در بخش های مختلف بودیم و كالا چند بار بازرسی می شد و بارها با تصمیمات سلیقه ای ماموران مواجه بودیم ولی در روش جدید كه بعد از مدیریت آقای دكتر كرباسیان در گمرك ایران و آقای ارونقی در گمرك شهید رجایی حاكم شده است از حالت سلیقه ای خارج شده و خود اظهاری روش بهتر و سریعتری است و كار منظم تر شده است ."
وی ادامه می دهد:" اطلاعات اولیه در سیستم گمرك موجود است و دسترسی به اطلاعات برای صاحب كالا و گمرك وجود دارد و كارها با مدیریت دوراظهاری بهتر انجام می شود. 10 سال بود كه به دنبال تغییر شیوه ها بودند اما درحال حضر و با مدیریت موجود است كه این تغییرات شتاب گرفته است و با وجود برخی مخالفت ها اجرایی شده است و امروز ثمره این سیستم، ترخیص سریع كالا، كاهش هزینه ها، حمایت از تولید كشور،‌تامین دارو و كالاهای اساسی و نیاز بخش تولیدی، كاهش دپوی كالا در گمرك و اداره بندر و... است كه در مجموع خدمت به اقتصاد كشور و مردم شریف را در پی خواهد داشت." 
وی تاكید می كند: "وقتی سیستم اطلاعات پایه ای در گمركات جهان موجود است و ما مرتبط با این سیستم ها در تمام نقاط جهان و ایران و كشورهای همسایه هستیم باید به روز و پیشرفته شویم و البته باید زیرساخت های مخابراتی بهتر شود تا سیستم قطع نشود و همچنین اطلاعات و مثلا شناسه مربوط به ثبت سفارش از وزارت صنعت و معدن و تجارت باید به موقع در سیستم اعمال شودو همكاری سازمان های همجوار گمرك بهتر شود تا كار در مجموع سریعتر انجام شود. وقتی صاحب كالا قبل از مراجعه به گمرك، نوع كالا، ارزش، نرخ ارز و سایر مشخصات كالا را وارد كند این اقدام اصولی و تخصصی، منجر به یكنواختی و تسریع در كار می شود. این كار باعث می شود كه ارزش كالا در همان ابتدا در سایت گمرك اعلام شده و برای صاحبان كالا مشخص شود و با اظهارنامه و كالای موجود تطبیق داده شود و این موضوع كار را خیلی ساده تر و بهتر كرده است و اعتماد و اطمینان و سرعت عمل را بالا برده و همكاری ها بیشتر شده است." 
این خدمت گیرنده از گمرك در ادامه می افزاید: " به دلیل آن كه هنوز زیرساخت های مخابراتی توسعه نیافته و قطعی سیستم داریم باید با این مشكلات سركنیم. علیرغم اخذ شناسه اظهار برای كالاهای مختلف از سازمان صنعت، معدن و تجارت، این شناسه به موقع وارد سیستم گمرك نمی شود و این معضل، گمركات اجرائی را با چالش مواجه می كند. چرا كه این مسئله بارها و بارها در گمرك شهیدرجائی باعث نارضایتی مراجعین به گمرك شده و اگر مدیریت گمرك به این موضوع ورود نكرده و موردی تصمیم گرفته نمی شد، باعث كندی روند انجام تشریفات گمركی می گردید."
شایان ذكر است رییس كل گمرك ایران درجهت ارتقاء خدمات گمركی و كاهش زمانبندی فرایندهای گمركی، یكی از بحث های دنبال شده در گمرك را بحث ارزش می داند كه درحال حاضر ارزش تمام كالاها در سایت گمرك قرار گرفته و از كلیه فعالان اقتصادی دعوت بعمل آمده است اگر به نظر آنها ارزش كالائی نامتناسب است حتما جهت تصحیح به گمرك ایران اعلام كنند. به تصریح كرباسیان هیچ مورد محرمانه ای در مورد ارزش كالاها وجود ندارد و آنچه محرمانه است، صرفاً اطلاعات مربوط به سوابق ترخیص صاحبان كالاست؛ بنابراین گمرك باید در راستای اعمال قوانین و مقررات به نحو صحیح و اصولی و منطقی آن اقدام كند تا روند انجام تشریفات گمركی تسهیل گردد. 

نظارت گمرك باید تمام درب ها و گارد مجتمع بندری را شامل شود / مبلغ ودیعه كانیتنرها بر اساس چه قاعده ای اخذ می شود؟

محمود رستگار عضو باسابقه دیگر اتحادیه كه همكارانش او را استاد خطاب می كنند نیز در این زمینه می گوید: "گمرك باید در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و نظارت گمرك باید در تمام بخش ها و به خصوص درب های خروج تقویت شود. در حال حاضر عملكرد اداره بندر و سایر سازمان های همجوار سلیقه ای است. در مواردی اعلام می كنند كه مثلا كالا به سرقت رفته و یا كانتینرهای اداره بندر تخریب شده است ؛ این موارد باید رسیدگی شود و اگر گمرك نظارت قوی در انبارها و درب خروج و... داشته باشد باعث می شود كه هزینه ها و خسارات وارد شده به صاحبان كالا كاهش یابد. مشكل عمده در رابطه با ترخیص كالا این است كه اداره بندر، مبلغی بین 1 تا 5 میلیون تومان را به صورت سلیقه ای از صاحب كالا دریافت می كند تا بعد از ترخیص كالا و بررسی میزان هزینه های استفاده از انبار و كانتینر و... محاسبه شود و از مبلغ ودیعه كم شود و مابقی به صاحب كالا پرداخت شود. اما متاسفانه گاهی استرداد این ودیعه ،چند ماه به طول می انجامد. اداره بندر ادعا می كند كه مثلا كانتینر تخریب شده و ما باید پول این خسارت ها را بدهیم، در حالی كه روش مناسبی برای بررسی این موضوع نیست. اگر گمرك بر این موارد نظارت كند مشخص خواهد شد كه اولا مبلغ ودیعه برای هر كانتینر چقدر باید باشد و چقدر خسارت وارد شده و دوما باید معلوم شود كه چرا پس دادن مبلغ و كم كردن خسارت از آن این همه زمان می برد؟ مراجع نظارتی باید بررسی كنند این پول در این مدت در چه حسابی نگهداری می شود و چرا این ودیعه زیاد است و چرا چند ماه در اختیار اداره بندر بلا تكلیف است؟ گمرك در آخرین نقطه مجتمع بندری مستقر است در حالی كه باید در خود بندر و درب های مختلف نیز حضور داشته باشد و نظارت كند تا مشكلات كاهش یابد و هزینه ها افزایش نیابد. در حال حاضر قانون مناطق ویژه اقتصادی بر بندر شهیدرجائی حاكم است و اداره بندر باید جوابگوی مسائلی مانند قاچاق و سرقت و... باشد در حالی كه شایسته است همكاری بهتری با گمرك صورت پذیرد. "
رستگار كه كارشناس منتخب دادگستری در پرونده های مرتبط با امورگمركی و بندری نیز می باشد در بخش دیگری از دیدگاههای خود می گوید: "وقتی كالائی مفقود می شود و یا كانتینری به سرقت می رود اداره بندر اعلام می كند سارق را پیدا كنید در حالی كه آنها باید پاسخ دهند كه این اتفاقات چگونه رخ داده است؟ نباید به هیچ عنوان بدون اجازه گمرك كالائی خارج شود و نظارت گمرك باید بیش از این تقویت شود. اداره بندر باید به قوانین و نظارت گمرك تمكین كند و به نوعی زیرمجموعه همه جانبه گمرك در بخش ترخیص كالا باشد و همه این مجموعه یكجا مدیریت شود تا از لحظه ورود كشتی به اسكله تا درب خروج گمرك یك مدیریت واحد داشته باشد، چراكه در ماده 12 قانون امورگمركی هم به این موضوع اشاره شده است. ماموران گارد اداره بندر باید در اختیار گمرك باشند و حضور گمرك تقویت شود تا مشكلات موجود برطرف شود. "
شایان ذكر است به موجب قانون اخیر مبارزه با قاچاق كالا و ارز، حفاظت گمركهای كشور زیر نظر رئیس كل گمرك جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت اماكن گمركی و كالاهای موجود در آنها و امور اجرایی مبارزه با قاچاق در محدوده آن اماكن، تشكیل و مأموران آن در حدود وظایف، ضابط خاص قضایی محسوب می‌شوند. همچنین، رئیس حفاظت گمركهای كشور به حكم رئیس كل گمرك جمهوری اسلامی ایران پس از تأیید فرمانده نیروی انتظامی منصوب می‌شود.

تاخیر در صدور مجوزهای سازمان های همجوار دلیل دپوی كالا و كند شدن روند ترخیص

حمید رضا گل كوهی عضو دیگر اتحادیه نیز می گوید: " سالن واردات گمرك شهیدرجائی درحال حاضر با تحولات چشم گیر و مطلوبی همراه شده و نظم و ترتیب خوبی دارد. حضور 30 كارشناس گمركی بررسی كننده اظهارنامه در یك ایستگاه، امكان رسیدگی به مسائل در حداقل زمان ممكن، امكان مراجعه به مدیر كل و معاون فنی، امكان استفاده از امكاناتی كه برای ترخیص كاران ایجاد شده است،همگی موجب شده كه كارها بهتر و مطلوبتر انجام شود و این سالن برای حق العمل كاران و اسناد و وسایل آنها بسیار امن است كه این امر كارایی را بالا برده است. همینطور، چیدمان نیروهای گمرك ، انتخاب تصادفی كارشناسان و مسیرهای اظهارنامه برای ترخیص كاران ، از بین رفتن گلوگاه های فساد و كاهش ایستگاه های بازبینی و بازرسی مجدد در این گمرك باعث شده كه نظارت و دقت بالا رفته و خدمت گیرندگان از گمرك شیرینی این اقدامات و تحولات صورت پذیرفته را بچشند. درحال حاضر برای هر 5 كارشناس یك رئیس سرویس و برای سالن یك معاون فنی مشخص كرده اند و خود مدیر كل یا از اتاق شیشه ای خود بر روند امور نظارت می كند و یا همواره از نزدیك در همه قسمتها و واحدهای مختلف حضور داشته و از نزدیك در جریان اقدامات انجام شده می باشد و مهمتر اینكه همه می توانند با وی و همكاران ایشان به راحتی ارتباط بگیرند. این مجموعه، درحال حاضر متمركز اما سریع و چابك و كارآمد شده است و باعث شده كه سرعت و كارایی بالا برود و رسیدگی به اختلافات و مشكلات را سرعت بخشیده است. اما در عین حال مشكلاتی مانند قطعی سیستم داریم و لازم است كه زیرساخت مخابرات و بسترهای آن تقویت شود تا ارتباط با تهران وگمرك ایران ، سازمان استاندارد ، وزارت صنعت ،معدن وتجارت و سایر سازمان های همجوار گمرك مثل وزارت ارشاد ، وزارت بهداشت و... به سهولت انجام شود تا كارها به خاطر عملكرد سایر سازمان ها كند یا متوقف نشود. 
اگر عملكرد بهتر و اصلاح ساختار سازمان های همجوار گمرك نیز انجام شود قطعا گمركی در رتبه بهترین های جهان را شاهد خواهیم بود. درحال حاضر تاخیر در صدور مجوزهای سازمان های همجوار دلیل دپوی كالا و كند شدن روند ترخیص است و اگر قرار است كه رتبه ایران در فضای كسب وكار جهانی تقویت شود باید به این نكات توجه شود. این یك كار جمعی و مرتبط با همه سازمان های درگیر در گمرك است. 
سازمان استاندارد توان پاسخ گویی سریع به استعلام گمرك را ندارد و باعث رشد هزینه ها شده است.در حالی كه باید یكی دوساعته و حداكثر 48 ساعته جواب بدهند اما گاهی این روند روزها و ماه ها طول می كشد و هر كالایی را به یكی از آزمایشگاه های سراسر كشور ارسال می كنند و تا جواب واصل شود كلی هزینه به صاحب كالا ومردم و تولید و... تحمیل می شود. تولید كنندگان و نیازمندان این كالا در كشور به این موضوع انتقاد دارند و صدای اعتراض آنها بلند است كه چرا این همه تاخیر داریم؟
وقتی یك كالا مثل رنگ طی یك روند مستمر وارد می شود و همه تولید كننده و مصرف كننده و ترخیص كار را می شناسند دلیلی ندارد كه این همه تاخیر را شاهد باشیم باید این رویه تغییر كند و براساس سوابق مثبت صاحب كالا عمل شود و اگر روزی خلاف آن ثابت شد برخورد قانونی كنند و سخت گیری كنند اما قبل از آن دلیلی ندارد كه این همه تاخیر و هزینه را شاهد باشیم. 
مجلس و سایر مراكز كشور قانون می گذرانند و مثلا استانداردهای اجباری را افزایش می دهند و سازمان استاندارد را مسوول نظارت معرفی می كنند اما به تناسب این افزایش استانداردها نه بودجه و نفرات و كارشناس و شركت اضافه می شود و نه راهكاری برای حضور آزمایشگاه های مجهز در بزرگترین گمرك كشور معرفی می كنند. 
وقتی بیش از 50 درصد كالا از گمرك شهید رجایی ترخیص می شود شایسته است كه آزمایشگاه استاندارد در بندرعباس مجهز باشد تا سریعتر جواب بدهد. از این طریق اضافه كردن استانداردهای اجباری باعث افزایش مشكلات مردم و بازار و تولیدكننده می شود. صاحب كالا در حال حاضر تن به هر تعهدی می دهد تا كالا ترخیص شود. در نتیجه باید كالا وارد شود و اگر در روند تولید وبازار مشكلی ایجاد شد تولید كننده جوابگو خواهد بود. صاحب كالا هم 8 درهزار سازمان استانداردو كنترل كیفی را پرداخت می كند و هم كلی هزینه های سنگین انبارداری و دموراژ و... را پرداخت می كند. 
گل كوهی در پایان از پیگیری های مستمر مدیركل گمرك شهیدرجائی در جهت اجرایی نمودن تفاهم نامه گمرك و استاندارد تشكر كرده و ابراز امیدواری می نماید با اجرای صحیح و اصولی و بیطرفانه این تفاهم نامه قسمتی از مشكلات عمده فعالان اقتصادی و ترخیص كاران با این سازمان مرتفع شده و اقدامات و تحولات صورت گرفته در گمرك شهید رجائی تحت الشعاع این مشكلات، كمرنگ جلوه ندهد؛ چراكه مشكل ترخیص كاران فقط به سازمانهای همجوار گمرك ارتباط پیدا می كند، اما متاسفانه صاحبان كالا به اشتباه اعلام می كنند كالای ما در گمرك مانده است كه البته با شفاف سازی انجام تشریفات گمركی این تصور نسبت به قبل كاهش یافته است؛ چراكه زمانی كه توسط گمرك شهید رجائی برای برخی اقلام اساسی پروانه سبز گمركی در زمان كمتر از نیم ساعت صادر شد و ارائه مجوزهای قانونی آن به درب خروج محول شد این موضوع كاملا نمود پیدا كرد كه انجام تشریفات گمركی در حداقل زمان ممكن صورت می گیرد بنابراین مشكل دپوی كالا گمرك نیست.

انگیزه صادركنندگان چگونه تقویت می شود؟

سید مهیار مجد كارشناس حقوقی و قضایی با اشاره به سیستم جدید واردات و نقش دور اظهاری كالا و كاهش زمان انجام تشریفات گمركی و ترخیص كالا می گوید: " مدیریت جدید گمرك ایران و گمرك شهید رجایی، برنامه مترقی و مطلوبی برای این روند كاری داشته اند كه رضایت صاحبان كالا و مردم و تولید كنندگان را به همراه داشته است اما باید همكاری با سازمان های همجوار و نوع ارتباط گمرك با آنها بهتر شود. به عنوان مثال وقتی در زمینه صادرات كالاهای سوخت و فراورده های نفتی و همچنین صادرات انواع كالا از ایران، با مشكل مواجه می شویم باید رقم بزرگی جهت ضمانت نامه ها پرداخت كنیم و یا مدت ها منتظر پاسخ سازمان استاندارد باشیم. نمونه برداری از این كالاها و ارسال به آزمایشگاه ها و همچنین هزینه های اداره بندر برای توقف كالا در انبارهای مرتبط با سالن صادرات و... همگی باعث كاهش انگیزه صادركنندگان می شود. 
وقتی شعار می دهیم كه به دنبال رشد صادرات غیر نفتی هستیم تا ارزآوری داشته باشد، باید مثل كشورهای دیگر جهان صادرات را تشویق كنیم و هزینه های آن را كاهش دهیم نه این كه هزینه ها را افزایش دهیم. در زمینه صادرات باید موضوع همكاری با ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و استاندارد و اداره بندر بهتر انجام شود و زیر نظر یك كمیته تشویق صادرات، ‌این كار را سرعت ببخشیم. وقتی روغن و سوخت را می توانیم 2 روزه آزمایش كنیم چرا در تهران یك ماه طول می كشد؟
مجد می افزاید: وقتی رییس كل گمرك ایران اعلام می كند توسعه صادرات غیرنفتی نیاز به كمك بخش نفتی ندارد ودربخش صادرات مشكل اصلی در خصوص خوش نامی و مزیت هایی است كه سبب سوءاستفاده برخی افراد شده است؛ وقتی مشكلات مربوط به بخشنامه های تحمیل شده به گمرك در رویه صادرات كه موجب توقف كالا و یا دموراژ كشتی ها می شود توسط گمرك شهیدرجائی احصاء و پس از بررسی كارشناسی درگمرك ایران به مراجع ذیربط منعكس شده و مرتب پیگیری می شود چرا به قید فوریت نسبت به اعمال این نظرات كارشناسی ترتیب اثر داده نمی شود؟ آیا فقط سازمان گمرك باید در راستای تسهیل و تسریع قدم بردارد و در سالی كه اجرای فرمان اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب در زمینه صادرات نیز ابلاغ شده است چرا سایر سازمانها اهمیت تسریع در صادرات را جزء برنامه های فوری خود قرار نمی دهند؟ من خود شاهدم اگر اجازۀ صدور برخی كالاها با پذیرش مسولیت از سوی گمرك بدلیل تاخیر یا ناتوانی پاسخگوئی بعضی سازمانها داده نمی شد تبعات نامطلوبی را هم در عرصه داخلی و هم در جوامع بین المللی متوجه كشورمان می نمود.
در خاتمه این گزارش و مصاحبه چهره به چهره، جامعه خدمت گیرندگان از گمرك از جمله فعالان اقتصادی ، حق العمل كاران ، ترخیص كاران و سایر مراجعین به بزرگترین گمرك كشور رضایت كامل خود را از اقدامات اخیر گمرك ایران از جمله: راه اندازی پروژه اظهار از راه دور، كنترل سیستمی بدهی ها و تعهدات صاحبان كالا ، ادغام دوایراحراز هویت و ارزش در یك ایستگاه واحد بنام سرویس ارزیابی، قابلیت رویت ارزش كالاها از طریق سایت گمرك ایران، ترخیص نسیه برخی كالاهای واحدهای تولیدی، بازنگری ضوابط مسیرهای اظهارنامه و منطقی نمودن این ضوابط، بازنگری ردیف تعرفه های كتاب قانون مقررات صادرات و واردات و اصلاح بسیاری از زیرنویس های زاید ، بهره گیری از مدیریت ریسك در درب خروج گمرك و... اعلام داشته و ابراز امیدواری نمودند با تحولات صورت پذیرفته و همگامی سایر سازمانهای ذیربط با این اقدامات، گمرك ایران بتواند به جایگاه واقعی خود در دنیا یعنی جزء 5 گمرك برتر جهان دست یابد.

منبع : بولتن نیوز

نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:دوشنبه 26 خرداد 1393 01:39 ق.ظ

How long will it take for my Achilles tendon to heal?
دوشنبه 16 مرداد 1396 12:37 ب.ظ
Hi there! I simply would like to offer you a big thumbs up
for your excellent info you have here on this post. I will be
coming back to your web site for more soon.
What causes pain in the Achilles tendon?
شنبه 31 تیر 1396 11:27 ق.ظ
each time i used to read smaller content which as well clear their
motive, and that is also happening with this article which I am reading at this time.
foot pain getting out of bed
شنبه 17 تیر 1396 02:25 ب.ظ
Glad to be one of many visitants on this awing internet site :
D.
foot pain cream
دوشنبه 12 تیر 1396 08:14 ب.ظ
Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there!
Cheers
farrahparrillo.blog.fc2.com
سه شنبه 2 خرداد 1396 06:08 ق.ظ
Hey just wanted to give you a quick heads up. The words
in your article seem to be running off the screen in Ie.
I'm not sure if this is a formatting issue or something
to do with browser compatibility but I thought I'd post to let you
know. The style and design look great though!
Hope you get the issue fixed soon. Kudos
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر